Românii sunt mari fani Dacia. De aproape jumătate de secol mașina aceasta s-a înfipt în fibra poporului ca o căpușă pe ceafa unui animal. Românii sunt atât de fani, încât fac și jocuri cu Dacia. Iar Dacia împlinește astăzi 47 de ani, Nicolae Ceaușescu conducând ceea ce se credea a fi primul automobil. Nu era.
Cea mai cunoscută mașină Dacia este modelul 1300, dar acesta n-a fost primul. Pe 20 august 1968, Nicolae Ceaușescu – atunci, liderul României de aproape trei ani – primea spre condus mașina cunoscută drept “prima Dacia produsă în România”. Berlina produsă sub licenţa Renault 8 a fost fabricată timp de patru ani. Francezii furnizau, în baza contractului de licenţă, părţile componente ale modelului, iar românii le asamblau.
Momentul culminant al scoaterii de pe bandă a primului autoturism Dacia a fost minuţios gândit, mai ales că vehiculul îi era destinat lui Nicolae Ceauşescu. Oficial, prima Dacia a ieşit de pe liniile de montaj în ziua cea mare a festivităţilor. Neoficial însă acest lucru s-a întâmplat cu aproape trei săptămâni mai devreme, pe 3 august 1968. Vehicululul ales să-i fie înmânat lui Nicolae Ceauşescu a fost, de fapt, varianta îmbunătățită a uneia dintre maşinile produse în prima jumătate a lunii august 1968. Secretul a fost însă bine păstrat.
La momentul festiv de la 20 august 1968, liderului Republicii Socialiste România îi erau înmânate cheile primei Dacii 1100. Autoturismul avea aplicată o plachetă din bronz cu un mesaj special. „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste“.
Modelul Dacia 1100 a fost fabricat de-a lungul a patru ani, perioadă în care la Mioveni au fost produse 37.500 de autoturisme, scrie “Adevărul“.
Primul model realizat la Colibaşi a fost urmat, în 1969, de Dacia 1300, un vehicul produs sub licenţă Renault 12. Ulterior, Dacia a reuşit să dezvolte o întreagă gama de modele care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare. După 1978, Uzina de la Colibaşi a rămas fără Renault, pentru două decenii, până la 2 iulie 1999, când a avut loc semnarea contractului de privatizare a societăţii, dată de la care Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault.
Anii 2000 încep pentru Dacia sub conducerea Renault și vin cu modele precum Solenza, Logan, Sandero și mai nou Duster și Lodgy. Întreaga poveste a universului Dacia este pe “Adevărul”.
RAZVAN BALTARETU
www.playtech.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu